szerda, március 11, 2015

Pozsgák



Ez a bejegyzés egy kissé eltérő lesz a tőbbitől, ugyanis be szeretnék mutatni nektek valami újdonságot, ami nem egyedül az én művem :) Hanem egy több éves barátság, közös vásározások, kávézások, fél éjszakás Catan játszmák eredménye. A közreműködők pedig a Morgod Shop, őket nem kell már bemutassam nektek :)
A közös alkotások a Pozsgák. Alább olvashattok egy rövid leírást is róluk!




A Pojga-játékok ötlete az AdélÖltészete és a Morgod által közösen készített babaforgók nyomán született. A fa természetes textúrája, megmunkált felülete könnyedén társult a gyapjú puha, meleg tapintásához. Ezt az irányt – nemez és fa szerves kapcsolatát – szeretnék a Pojga-játékok elmélyíteni és továbbgondolni.
Minden darab kézzel készül, így a játékok, végleges formájukban, egyedi és helyettesíthetetlen darabokká válnak. A Pojga-műhely célja, hogy a játékkészítés során teljesen visszatérjen a természetes alapanyagok használatához. Távoli cél számára, hogy eljusson a nagyméretű Waldorf-bábok, illetve a kisebb méretű bútorok készítéséig.




A Pojga-játék Waldorf irányvonalak mentén, fa és gyapjú párosításán keresztül igyekszik megtalálni azt az „előnézetet”, mellyel a gyerek a játékra tekint.
Egyszerű forma- és színvilága arra hívja a gyermeket, hogy érzékszerveivel, képzelőerejével és kreativitásával maga teremtse meg a játék finom részleteit. A játék keretében így olyan egyéni kapcsolat létesül gyermekünk és játékszere között, mely minden alkalommal új értelemmel telítődik.
A gyermekek elsősorban érzékelés és tapasztalás dimenzióiban léteznek, beleérzik, beleélik magukat abba, ami őket körülveszi. Nem az öntudat nyelvi-intellektuális reflexivitása felől közelítenek a világhoz, hanem az intenzív tapasztalatiság révén valamiképpen egyben vannak azzal. Érzelmeiket vetítik játékaikra, vagy gyakran önmagukat látják tükröződni bennük – élőlényként bánnak velük. A jó gyermekjáték hagyja érvényesülni a gyereket. Nem a játék dominál, hanem a gyerek. Tehát nem erőteljesebb, meghatározottabb sem színe vagy formája, sem pedig működése szerint, mint ő. Lehetőséget nyújt arra, hogy a gyerek alkotva nyilvánuljon meg, érzékelése és képzeletvilága működtetése révén váljon aktívvá. A Waldorf irányzat arra az alapvető megfigyelésre támaszkodik, hogy néhány fadarabbal, ronggyal, kaviccsal, bábuval órákig önfeledten eljátszanak a gyerekek. Játékaink elkészítésekor mindenekelőtt ezt igyekszünk tiszteletben tartani.
Mivel a játék természetünk alapja is – magában foglalva lelki-fizikai kondíciónkat, a vidámságot, a környezetünkről és önmagunkról való gondolkodást és gondoskodást –, nem fokozhatjuk le csupán szabadidős tevékenységgé. Megtanít arra, hogyan kezeljük csalódásainkat és örömünket, árnyalja gondolkodásunkat és mozgásunkat, fejleszti esztétikai fogékonyságunkat és finomítja beszédkészségünket. Gyermekként játék közben tapasztaljuk meg, milyen a másokkal való együttműködés, alkotóképességünkkel is ekkor szembesülünk először. Mindezek tudatában rá kell jönnünk, hogy nem mindegy, mivel és hogyan játszanak gyermekeink.







És végül a csapat :)